Leven en wonen in Buenos Aires (BA)

23 februari 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Buenos Aires (BA) is onze woonstad momenteel en DE stad van Zuid Amerika. Het is een stad van heel diverse barrios (wijken). Om het een beetje te leren kennen, is wandelen de oplossing. We hebben al aardig wat kilomers op onze schoenen staan. Uiteraard nemen we ook de lokale bus, de metro, een taxi en volgende week de trein. We proberen veel te praten met de lokale bevolking. Mogelijkheden genoeg, er wonen hier 13 miljoen mensen (1/3 van de totale bevolking). Wij wonen in een appartement van 10 etages vol Argentijnen die hier gedeeltelijk of permanent wonen. Het gebouw is nieuw, onze flat is modern en strak ingericht en wordt iedere dag schoongemaakt. Op het dakterras is een zwembad, jaccuzi en er zijn fitness toestellen. In de entree is permanent iemand aanwezig. De mensen aan de receptie en de portiers zijn zeer behulpzaam bij onze plannen.

BA heeft brede boulevards en pompeuze gebouwen, chique boetieks, cafe terrassen en prachtige theaters. Naast deze prachtige wijken, kent de stad ook regelrechte sloppenwijken, met daken en muren van golfplaten en een armoedige sfeer. Het contrast is dus (te) groot. Vele mensen zien we op straat slapen, zowel overdag als in de avond. Onze wijk Recoleta is gelukkig groen, rijk en chique.

Ze zijn hier gek op uiterlijk vertoon en pikante roddels. Op de voorpagina zien we vaak de roddels over de presidente of over de voetbal spelers. Voor de veiligheid dragen we tijdens het wandelen onze rugzak op de buik. Voetgangers hebben hier geen rechten. We houden daar goed rekening mee. Onze portier wenst ons dagelijks "suerte".  Het betekent zoiets als: let goed op.

Inmiddels hebben we twee tango spektakels meegemaakt. Zaterdag avond in het centrum was een openlucht optreden met meer dan 70 artiesten die internationaal bekend zijn. We zaten tussen Argentijnse oudere dames op de 10e rij. Ook wij waren al 2 uur van te voren aanwezig om verzekerd te zijn van een mooie plek. Duizenden toeschouwers waren aanwezig en het was muisstil tijdens de sexy en elegante dansen. Onze buurvrouw gaf steeds tussendoor uitleg over de dansen en de muziek. Na iedere act gingen de vele duizenden mensen uit hun dak. Wij natuurlijk ook!

Ook gisteravond hebben we in het Cultureel centrum Borges een prachtige tango voorstelling bezocht en meteen de DVD gekocht. Dit willen we thuis nog wel eens zien en horen. Wat een tempo, elegantie, mooie kleding en bijzondere muziek.

Morgen gaan we naar het paleis Casa Rosada waar de dwaze moeders iedere donderdag demonstreren. Dit roze paleis is bekend door de toespraak van Evita Perón vanaf het balkon aan de lokale bevolking. Wie kent het lied niet : "Don´t cry for me Argentina".

Wederom bedankt voor jullie reacties en veel liefs!

1. Mandy:
    23 februari 2011
    mooie ervaringen uit Argentinië.
    Liefs...
  2. joke en alt:
    23 februari 2011
    Mooi dat we jullie belevenissen op deze manier mee kunnen maken. Suerte en veel plezier nog verder. Het begint hier net weer te sneeuwen en is er gladheid voorspeld. Ik heb net weer wat bolletjes en viooltjes in huis gehaald dan lijkt het toch al een beetje lente, liefs Joke
  3. NiCora:
    23 februari 2011
    Erg leuk om alles zo mee te maken, ik zie het allemaal helemaal voor me. Blijven jullie nog lang? Gezien het feit dat je je daar "gesettled" hebt?
    Hier, Teulada, nu echt voorjaar...

Groetjes
    NiCora
  4. Dini en Paul:
    23 februari 2011
    Hola amigos.Wat super om al dat spektakel van de tango mee te maken .heerlijk om te horen dat jullie lekker genieten. Groetjes en een dikke kus X Dini.
  5. guus en jacqueline:
    24 februari 2011
    Hola Amigos , we zien jullie genieten van al het moois. Een bilocatie in BA en Calpe is zo gek nog niet ! Verschil:Bij de Sierras de rugzak opde rug ,in BA de rugzak op de buik/borst! En dan gewoon verder genieten! Groeten, Guus en Jacqueline
  6. Marleen en Ben:
    24 februari 2011
    Er gaat toch ook nog geshopt worden???? Vorige keer had je zo'n mooi leren jasje gekocht.
    Verder spreken jullie nu meer Spaans dan in Calpe, vermoed ik. Geniet maar lekker samen. Hier miezert het. Vanavond gaan we naar het spektakel "Bollywood the show". Veertig zangers, dansers en acteurs uit de filmstad Bombay.
    Doei groetjes, B&M
  7. Carel en geer:
    24 februari 2011
    We zijn benieuwd of Dick al een elftal heeft kunnen formeren. Er zal dan wel een zwaar prijskaartje aan komen te hangen.
    En wat betreft wandelen; pas goed op jezelf en geen snoepjes aanpakken van vreemden!
    Héél fijne dagen nog.
    Liefs van Carel en Geer.
  8. magda geyskens:
    26 februari 2011
    Wat een land, wat een sfeer! Die heerlijke tango overheerst alles in mijn ogen. Natuurlijk zijn die enorme contrasten verschrikkelijk. Geniet maar van al het moois.
    Magda
  9. jacinta:
    26 februari 2011
    Lieve vriendjes,
    Wat een heerlijke vakantie toch, wat er nog gaat gebeuren en beleven, bedenk!!!! een dagjes niet gelachen is een dagje niet geleefd. maak ik mij geen zorgen om bij jullie. dikke kus, Hans en Jacinta uit een regenachtig NL
  10. erna/wim:
    1 maart 2011
    heerlijk zo te genieten van een heerlijke reis,kunnen jullie de tango ook al zo goed?
    vandaag terug van twee maanden vakantie,vooral Vietnam was geweldig.wanneer komen jullie terug?
    groeten erna/wim